HS English Suggestion 2025: উচ্চ মাধ্যমিক ইংরেজি (Prose, Poem, Play, Writing Skill) PDF ডাউনলোড!

HS English Suggestion 2025 WBCHSE

উচ্চমাধ্যমিক পরীক্ষার্থীরা বাংলা মিডিয়ামে যেসব ছাত্র ছাত্রীরা রয়েছে তাদের জন্য ফাইনালি ইংরেজি (WB HS English Suggestions 2025) সম্পূর্ণ সিলেবাসের উপর সাজেশন নিয়ে চলে এসেছি আমাদের EduTips টিমের পক্ষ থেকে!

HS English Suggestion 2025
বিষয়English (2nd Language)
পরীক্ষার তারিখ5th March, 2025 (Wednesday)

HS English Suggestion 2025: উচ্চ মাধ্যমিক ইংরেজি সাজেশন PDF ডাউনলোড!

  • MCQ Section – Prose, Poem, এবং Drama বিভাগ থেকে 4টি করে মোট 12টি MCQ (Multiple Choice Questions) থাকবে। প্রতিটি প্রশ্নের মান 1 করে, অর্থাৎ এই অংশের মোট নম্বর 12
  • SAQ (Short Answer Questions) – Prose এবং Poem বিভাগ থেকে 4টি করে মোট 8টি SAQ থাকবে। প্রতিটি প্রশ্নের জন্য নির্দিষ্ট নম্বর দেওয়া হবে, এবং এই অংশের মোট নম্বর 8
  • Descriptive Questions – Prose, Poem এবং Drama থেকে 5টি বর্ণনামূলক প্রশ্ন থাকবে। এই অংশের মোট নম্বর 30
  • Do as DirectedGrammar Section-এ Sentence Transformation (বাক্য রূপান্তর) সম্পর্কিত 6টি Grammar Questions থাকবে, যার জন্য মোট নম্বর 6
  • Article & Preposition – এই বিভাগে 6টি প্রশ্ন থাকবে এবং মোট নম্বর 3
  • Comprehension – এই অংশে True/False (সত্য-মিথ্যা যাচাই) ভিত্তিক 4 নম্বরের প্রশ্ন থাকবে।
  • Error Correction – একটি বাক্যের ভুল সংশোধন করতে হবে। প্রশ্নের সঙ্গে সম্ভাব্য সঠিক শব্দের তালিকা থাকবে, যেখান থেকে সঠিক শব্দটি নির্বাচন করে বাক্যে বসাতে হবে।
  • Creative Writing (রচনাধর্মী প্রশ্ন)3টি বর্ণনামূলক প্রশ্নে 30টি শব্দের মধ্যে উত্তর লিখতে হবে।
  • Writing SectionReport Writing, Editorial Letter & Precis Writing এই তিনটি রচনার জন্য মোট 10 নম্বর থাকবে।

HS English PROSE: উচ্চমাধ্যমিক ইংরেজি গল্প বা গদ্য

তোমাদের গদ্য থেকে চারটি প্রশ্ন দেওয়া থাকবে দুটি করতে হবে। তার মানে তোমরা যে কোন দুটি গদ্য যেগুলি আগের বছর পড়েনি, ভালো করে করে গেলে উত্তর ঠিক লেখা আসতে পারবে। তবে রিক্স না নিতে চাইলে দেওয়া তিনটে গদ্যই তোমাদের জন্য খুবই গুরুত্বপূর্ণ।

The Eyes Have It – Ruskin Bond

1. “No, I answered quite confidently” – Who said this to whom? What was the question that the speaker answered? What was the reply? Why did he answer so confidently? 2+1+1+2

2. “I am not nearly as attractive a travelling companion as the one who just left” – Who said this to whom? Who has just left? What was the response of the person spoken to? 2+1+3

3. “The man who had entered the compartment broke into my reverie” – what was the reverie? Who broke it? How was it Broken? 2+2+2

4. “She had beautiful eyes, but they were of no use to her” – Who said this to whom? Whose eyes are referred to here? Why were the eyes of no use to her? Explain the irony of the situation? 2+1+3

5. “I am tired of people telling me I have a pretty face” – Who said this to whom and when?What did the person spoken to reply? 3+3

6. “She was an interesting girl”- Who said this to whom and when? What else did the person say? What reply did he get? 2+2+2

7. ‘The seemed very anxious’ – Who were seemed to be anxious? What were they anxious about? What instruction did the woman give to the person spoken to? 1+2+3

1.”I would say mine was very secure childhood “Whose childhood is referred to here? How was his life secure? What role did the speaker’s parents to secure his life?

2. Despite these disadvantage he possessed “Who is he? What are his disadvantages? Describe the man /write short character sketch of the man.

3. “Why do not say – help and advice “who says this and to whom? What is referred to by the word this? Why do the people come to the person spoken to?

4.”Our locality was predominantly Muslim Who is the speaker? How does the speaker described his locality?What picture of communal harmony do you find in this description?

1.”And he did not want to be mistrusted now”——- Who is referred to as ‘he’? Whose trust did he want to win? Why did he want to be trusted and how?

2.”I were young once and I wanted things and could not get”—– Who said this to whom and when?What did the speaker say about her past life?

1.”Here comes someone running “—- Who said this to 11 whom? Why did he come running? How was he wounded? Describe his condition.

2. “You have already been answered “- who said this and whom? How had been the person spoken to been answered?

3.” Forgive me”—Who said this to whom? Why did he ask forgiveness of the Tsar? How was he forgiven? What did the Tsar do when he gained him as a friend? What was the commitment given by the person spoken to?

POEM: উচ্চ মাধ্যমিক ইংরেজি কবিতা

কবিতা থেকেও তোমাদের দুটো প্রশ্ন করতে হবে চারটে দেওয়া থাকবে। কম বেশি 100 শব্দের মধ্যে তোমাদের উত্তর লিখতে হবে। মানে ধরতে পারো একপাতা মতো উত্তর তোমাদের মোটামুটি লিখতে হবে। কবিতার ক্ষেত্রে তোমরা সারাংশ বা সামারিটা খুব ভালো করে করে যাবে তাহলেই তোমরা লাইন তুলে যে প্রশ্নগুলো দেওয়া থাকবে সেগুলোর উত্তর নিজের মতো ভাষায় গুছিয়ে লিখে আসতে পারবে

On Killing a Tree – Gieve Patel

1. “It has grown slowly….. out of its leprous hide sprouting leaves” what does the expression “leprous hide” refer to? What grows from it? What does the line signify? How does it look? Bring out the irony of the line? How does a tree grow?

1.”And seems–grassy hills”-Who is one? What vision is referred to here? Why does the one have such a vision?

2.”He takes—–with his delight “-Who is he? When does he take the lead? Explain the phrase ‘he takes the lead’? What does he finally do?

3. How is the poetry of Earth never dead?

1.” A soldier very young lies open mouthed” What is the source of the line? Who is the soldier? How is he sleeping? How is the place where he sleeps? Describe the valley. ***

2.” They fill the hollow full of light”What is hollow referred to there? Who is lying in the hollow? How is he lying there? How does the hollow look? Describe the place where he is lying?

Express the anti-war attitude of the poem? OR How is the futility of war is presented is the poem, ‘Asleep In The Valley’?

4.” In his side there are two red holes” Who has two red holes in his side? What does the expression in his side mean? What caused two red holes? What do they signify?

OR “In his side there are two red holes” Who is the person referred to here? What do they signify? What attitude of the poet to war is reflected in the line?

The Proposal – Anton Chekhov : নাটক (HS English PLAY)

ইংরেজির ক্ষেত্রে গুরুত্বপূর্ণ একটা পাঠ হলো এই নাটক “দ্য প্রপোজাল”-টা (The proposal ) এখান থেকে তোমাদের একটা প্রশ্ন করতেই হবে। এটার কোন অল্টারনেটিভ নেই, তবে এখানে তোমাদের তিনটে প্রশ্ন দেওয়া থাকবে তোমাদের যে কোন একটি উত্তর করতে হবে। অনেক সময় লাইন তুলে প্রশ্ন করে, কে বলেছে কার উক্তি এরকম জিজ্ঞাসা করা হয় সে ক্ষেত্রে পার্ট নম্বর থাকে অথবা সরাসরি ডাইরেক্ট পাঁচ নম্বরের উত্তর লিখতে দেওয়া হয়।

1. “Bring him back! Ah! Being him here” – Who says this and to whom? When is this said? What impression of the speaker can be formed from his comment? 2+1+3

2.”She is a love sick cat”—– Who said this to whom? About whom was it said? Who is referred to as a love sick cat? Why does the speaker say so?

3. Describe the character of Natalya.

4. Describe the character of Lomov.

GRAMMAR & VOCABULARY

গ্রামার এবং ভোকাবুলারি-এর ক্ষেত্রে একমাত্র উপায় হল Textual Grammer এবং লাইন ধরে ধরে প্র্যাকটিস করা। কি ধরনের ন্যারেশন চেঞ্জ? কি ধরনের ভয়েস চেঞ্জ রয়েছে – আর্টিকেল প্রিপজিশন এই গুলো খুব ভালো করে সতর্ক রাখা, এগুলোর তো কোনো সাজেশন হয় না তাই তোমরা নিজেদের মতো টেস্ট পেপার ধরে প্র্যাকটিস করলে এটা ভালো আয়ত্তে আনতে পারবে।

There are no suggestion from this section. You have to practice it from Your Text Book, Test
Paper and Current Newspapers. Grammar section may contain Narration change, Article and
Preposition, Error finding etc.

WRITING SKILLS

উচ্চ মাধ্যমিকের রাইটিং স্কিল কিন্তু মাধ্যমিকের থেকে অনেকটাই সহজ এখানে মাত্র তোমাদের একটাই রাইটিং লিখতে হবে তাও আবার শুধুমাত্র লেটার রাইটিং বা রিপোর্ট রাইটিং। তার সঙ্গে সামারি রাইটিং একটা রয়েছে যদিও সেটা অতটা ভালো নাম্বার ওঠে না।

তোমরা এডিটোরিয়াল চিঠি বা লেটার রাইটিং এর একটা ফরমেট ঠিকঠাক করে গেলে যে কোন অফিশিয়াল চিঠি পড়লে তোমরা লিখে দিতে পারবে। আর প্রতিটা স্টেপ এর উপর নম্বর রয়েছে, তাই সঠিক নিয়মকানুন মানলে চিঠি লেখাতে ভালো নম্বর ওঠে।

1) Write a letter to the editor of an English daily expressing your concerned over the pollution caused by frequent use of Polythene.

2) Write a letter to the editor of an English daily expressing Your Grave concerned over the excessive use of microphones and loudspeaker during the festivals.

3) Write a letter to the O.C Reporting the Loss of Mobile Phone. (Admit/ Document/Cycle)

4) Write a letter to the Bank Manager for opening a savings account.

5) Letter to the Headmaster Requesting Special Classes After the Test Exam

রিপোর্ট রাইটিং যেকোনো কারেন্ট অ্যাফেয়ার্স বা যেকোনো ঘটনা থেকে দেওয়া হয়, তাই এক্ষেত্রে লেখার ধরণের এবং নিয়ম-কানুন এর উপর বেশি নজর দিতে হবে নিচের যেগুলো দেওয়া রয়েছে এগুলোর মধ্যে তোমরা যদি প্র্যাকটিস করে যাও, যাই পড়ুক তোমরা লিখে দিতে পারবে।

1) Write a report on the celebration of World Environment Day at your school or locality.

2) Write a report on the Annual Function of your school.

3) Report on Educational Excursion.

4) Report on Teacher’s Day Celebration.

5) Report on School Magazine Publication.

WBCHSE HS English Suggestions 2025: উচ্চমাধ্যমিক ইংরেজি PDF ডাউনলোড

উচ্চমাধ্যমিক ইংরেজি সাজেশন with Writing Skills পিডিএফ ডাউনলোড600
KB
PDF Download ↓

উত্তরসহ এই প্রশ্নগুলির সেরা সাজেশন +রাইটিং স্কিল মাত্র ₹20 টাকায় তোমরা PDF কিনে সংগ্রহ করে নিতে পারবে 👇

hs english ebook

উচ্চমাধ্যমিক Arts এর অন্যান্য বিষয় নোটস এবং সাজেশন জন্য আমাদের “টার্গেটwhatsapp গ্রুপ জয়েন করতে পারো: Join Now ↗

উচ্চ মাধ্যমিক আরো সাজেশন:

Join Group

Telegram